الاثنين، أبريل 19، 2010

إحذر . . . التورط العاطفي



فتوح : معانا النهاردة في راديو مراسيل في الفترة المفتوحة
محمد السجاعي , أو كما يقال عنه مستر سيجا , درب اطفال اكتر من 8 سنين متتالية و اتعامل فيهم بشكل مباشر مع اكتر من 1000 طفل.
هيتكلم عن احد أخطاء عمره المتعددة والذي لم يتجاوز 24 , نسيب معاه الميك يحكيلنا:
سيجا :حاجة عرفتها و ادركتها , نورت في دماغي فجأة و انا بفتكر حاجات عملتها.
إياك و اياك ثم إياك تتورط عاطفياً مع الأطفال , سواء ولد او بنوتة.

فتوح : تورط عاطفي ؟؟؟ قصدك ايه بعبارة تورط عاطفي؟
سيجا : الأول نعرفكم يعني ايه التورط العاطفي مع الإطفال – بس دا من وجهة نظري الخاصة.
أكيد أي حد بيتعامل مع الأطفال , و شغال في احتكاك مباشر مع الأطفال بيقابل أطفال حلوة و اطفال غلسة , أطفال لذيذة و اطفال طعمها دلع . . . و هلم جرا , ولما بتحتك بالاطفال دي بتكون وسط مجموعة منهم في تدريب او ما شابه.

فتوح : حاجة حلوة , كمل.
سيجا : أنا بحب الأطفال أوي و بحب اتعامل معاهم و نفسي اتجوز مخصوص عشان أجيب بنوتة صغنونة , أحبها اوي و ادلعها جداً , واتكلم معاها كتير كتير خالص خالص , و افسحها كتير و نقرا كتير.
واجيب ولد جامد اخر حاجة , اخده معايا في كل مكان و يتكلم مع كل الناس و يتعامل معاهم و يفكر و يعمل و يخطط و ينفذ و يقود و يقرأ و يحكيلي أنا و اخته.
هفسحه , بس فسح غير بتاعة اخته , ابني هيطلع إن شاء الله شديد , حامي , راجل مش مااان.

فتوح : ايه دخل العيال اللي ناوي تخلفهم بالموضوع ؟
سيجا : استنى عليا , لو صبر الشارب على المشروب كان فار لوحده
المهم اللي فات كان شرح ضروري للي جاي , أنا لما بتعامل مع اطافيل (على رأي حنونة – 7 سنين) بتعامل معاهم كما لو كانوا أولادي (آخري في التدريب لحد سن 12 – 13 سنة) و بشتغل معاهم فترة طويلة نسبياً.
يجي هنا القلب يميل لطفل معين أو مجموعة منهم , هيحصل مني بدون قصد اهتمام زياد بالمجموعة دي , تعرف اخبارهم تتكلم معاهم اكتر من غيرهم , تركيزك بيكون معاهم.
خصوصا أن مستر سيجا بيبقا منتشي اوي لما بيكون وسطهم و بهيص كتير – بيحصل انك في الوقت اللي بتتعامل فيه مع مجموعة من 10 اطفال تركيزك اكتر مع طفل او اتنين منهم , ودا كان بيسبب غيرة واضحة لاحظتها و تجاهلتها اكتر من مرة , و بتوصل ان اطفال مجموعتي بيقولوا لأي اطفال مجموعة تانية حاجات زي:
مستر سيجا بتاعنا احسن من المستر بتاعكم , و بيبعدوا أي حد من الاطفال التانيين يجي يلعب معايا في فترة الترفيه , لأن مستر سيجا بتاعهم لوحدهم هما بس اللي يلعبوا معاه

فتوح : إممممم.
سيجا : النقطة المهمة , انه في الاول و في الاخر دول مش اولادي (رغم اني دائماً اسميهم هكذا , أولادي وبناتي) دول أطفال جم في سكتي و واجبي ناحيتهم إني علمتهم حاجة حلوة.
أنا في الفترة اللي دربت فيها أطفال , دربت اكتر من 1000 طفل و كان باحتكاك مباشر بيني وبينهم.

فتوح : عدد كبير أوي , دي حاجة حلوة , و راحوا فين ال 1000 طفل؟
سيجا : راحوا في حالهم و أنا روحت في حالي , ونسيوني و ما زلت اذكرهم. , اللي فاكرني و لسا بيتواصل معايا منهم عدد يقترب من 5 أطفال.
و في الاخر بزعل خالص لأن التواصل معاهم راح واصبح ذكرى لدرجة ان فيه ناس منهم نسيوا اسمي.

فتوح : يا عيني . . . يا حرااام
سيجا : صح عندك حق . . . الاستنتاج اللذيذ ايه؟؟؟
ضاع عليا في وسط كل دا و في حمى الاهتمام بطفل او اكثر بشكل خاص , اني ابص لباقي الاطفال و اني اوزع نفسي عليهم, اتصرفت ناحيتهم بأنانية.
اه هو أنا اديتهم حقهم كتدريب و تعليم من نايحة شغلي , بس الاهتمام و إدراك هما عملوا ايه ,اني امنحهم استحسان وتشجيع حقيقي . . . مفيش , مكنش بيحصل , مع انه كان نفسهم في حاجة زي دي.

فتوح : طب توصلت للاستنتاج العبقري دا ازاي ؟
سيجا : النهاردة كنت قاعد بتفرج (قبل ما اجي الاستوديو) على صور الحاجات اللي كنت بعملها , بدأت ألاحظ انه فيه اطفال تانية , كويسين أوي , عملوا حاجات حلوة اوي , عيونهم كانت بتبصلي بشكل حلو و أنا بصورهم . . .ولسان حالهم بيقول مستر سيجا , تعالى بص أنا عملت ايه
:( :(
أنا ازاي ملاحظتش دا , إزاي فوت إني اتعامل معاهم من قرب , و اني اقعد معاهم و لو 5 دقيقة اسمع منهم.
أنا ليه بخلت عليهم بكلمة إعجاب أو كلمة تشجيع خارج نطاق عملي.

فتوح : فرجتك على الصور دي حسستك بأيه؟
سيجا : أنا زعلان جداً , زعلان بجد , زعلان من نفسي أوي , زعلان من اللي عملته فيهم , و زعلان عشان اللي معملوتش معاهم , اتصرفت بغباء و أنانية , وكنت احمق كبير بدرجة رئيس قسم.

فتوح : زي ما شفنا كدا مع بعض , دا اللي بيجرى للواحد لو تورط عاطفيا ً مع الأطفال , و دا الاعتراف اللي حصلنا عليه من ضيف حلقتنا مستر سيجا , تحب تقول حاجة في اخر الحلقة؟
سيجا : أنا خدت قرار إني اكون عام للجميع , مبتسم لهم جميعاً سعيد للجميع , مش بتاع شخص محدد.
بس دا في حالة اني ارجع اشتغل مع الأطفال و دا أمل ضعيف يكاد يكون ميتاً نظراً للظروف الراهنة و حالة دماغي الكاسدة.

فتوح : ليه كدا يا مستر سيجا ؟ هتبطل ليه ؟
سيجا : . . . . .

فتوح : نعتذر عن عدم رد الضيف, لأنه ساب لينا الاستوديو فاضي و مشي من غير ما يرد , لأننا للأسف نسينا نمضي معاه عقد للحلقة بشروط جزائية عشان مش يجري ويسيبنا.
جري و سابنا مدرب العيال , صحيح من عاشر القوووم.

يلا . . . خير خير خير
محدش عارف الخير فين
كان معكم – على الراديو مباشرة
فتوح ابو المفاتيح – إياك و اياك ثم إياك

هناك 6 تعليقات:

  1. يا خساره
    انت أدركت ده متأخر أوى
    بس ده شئ كويس ان الواحد يحس انه كان مخطئ بشأن حد تانى حتى ولو بعد فتره لأن ده هيخليه يتعامل بشكل أحسن فى الأيام اللى جايه مع كل الناس

    ردحذف
  2. انا منك زعلان كتير لان لسه فى أطفال أو شباب وانسات لأنهم كبروا دلوقتى من اللى انت دربتهم لسه فكرينك وبيحبوك وفكرين اسمك وبيكلوك و مع ذلك انت ماتكلمتش عنهم و أحب أقول لك اذا واحد نسيك فى كنيييييير فكرينك ومش ممكن ينسوك

    ردحذف
  3. سيجا باشا
    طبعا كلامك صح وملاحظتك فى محلها لكن ها تعمل ايه ما حدش بيتعلم ببلاش
    لكن برضه اعتقد انك لو بتدرب عدد صغير تقدر تعاملهم كلهم باهتمام متقارب الى حد ما
    ممكن كان سبب اللى حصل ده ان العدد كبير شويه فالطبيعى انك ها تركز مع جزء منهم وجزء ها يتظلم
    دى وجهه نظرى يعنى
    احنا فى بعض مكان ما لما كنا بندرب برضه اطفال بس دول كانوا فى سن كبيرة شويه فى المدارس الاعداى كنا بنبقى 3 مدربين على 15 طفل فالتركيز بيبقى زيادة ومتوزع بانتظام الى حد كويس وصعب ان حد يقع فى النص
    وحل جميل فى حاله العدد الكبير انك تخلى الاطفال يشتغلوا تيم ورك بحيث انك تهتم بالفريق كوحدة واحدة مش واحد واحد
    وربنا يجعلك باهى
    مؤمنكو

    ردحذف
  4. انا لاحظت برده الحاكاية دى
    لانى كنت مستر وكنت ملاحظ ان الاطفال مش عايزين يكونوا معايا
    وعايزين يكونوا مع مستر سيجا ,
    فاكر رحلة معرض الكتاب .
    هههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  5. جميل جدا ان الواحد يعترف بخطأه ويحاول يصلحه فيما بعد ولو مفيش فرصه يحاول يتجنب تكرار الوقوغ فى نفس المشكلة.

    المشكلة الأكبر ان الموضوع ده مش مع الأطفال بس ده ممكن يكون مع اى حد انت مسئول عنه ولاد وبنات اطفال وكبار واحنا مش واخدين بالنا.

    وحشتنا اوى يا فتوح ونفسنا نشوفك عن قريب ان شاء الله

    ردحذف
  6. يااااا

    مش عارف ارد بإيه .. بس بجد كلامك عن الأطفال بالصورة دي .. مخليني ابقى عايز أرجع طفل تاني!

    ردحذف

وخلي بالك من كلامك
حبيبي النبي بيقول:
"إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها سخطه إلى يوم يلقاه".

إضغط على:
الاشتراك عن طريق البريد الإلكتروني
ليصلك بريد الكتروني عند قيام احد بالتعليق
وشكر

توضيح صغنووون خااالص


اقرأ و قول رأيك بحرية – عمري ما هزعل منك