الجمعة، ديسمبر 14، 2007

إضحك مع الحكومة


د/ علي مصيلحي وزير التضامن و فلوس الدعم يعلن "الدعم لن يصل إلى مستحقيه إلا بعد حصر الفلاحين اللذين لا يمتلكون و العمال اللذين ليس لهم عناوين إقامة" ।

يعني حضرة الضاكتور ناوي يشيل الدعم من على العيش و أنابيب البوتجاز و بطاقة التموين , ودا طبعا نوع من أنواع السياسات الحكيمة بتاعة الحكومة ذات الرؤية الصائبة و الاهداف البعيدة و المعاني الغائرة و الكلام اللي بين السطور و الحاجات اللي احنا الشعب المسكين منكوش الشعر ضعيف الفكر و العقل منقدروش نفهموها .

انا قعدت اسبوع بحاول أفهم مقدرتش , لحد ما نزل على دماغي الوحل , فساعتها انا فهمت , طلعنا إحنا مش فاهمين الرجل عاوز يعمل ايه .

الراجل ناوي (والنية لله طبعاً) يموت الناس الفقرا و المعدمين و اللي مش لاقية تاكل بحسرتها كلهم (نفر نفر) , هوا دا قصده من حصرهم , أي أن يموتهم بحسرتهم , وهو كده هيقدر يعدهم كويس , و يعرف التعداد الصحيح ليهم , و بالتالي هيوفر الدعم بطريقتين :

1- لن يذهب الدعم إلى غير مستحقيه , عشان إحنا خلاص بقينا عارفين مستحقيه .

2- لن يذهب الدعم لأي حد لأن مستحقيه خلاص ماتوا (ربنا يرحمهم) – الفاتحة يا جماعة على روحهم .

وطبعاً من مكاني هذا , ومنبري هذا , ومقعدي هذا , و جهازي هذا , وشقتي هذا (برضه) , ابعث ببرقية وخطاب و أشدله تلغراف تهنئة وتأييد و إشادة بذكاء و حكمة وعبقرية حكومتنا الرشيدة (زي معزة بكار) و على رأسها الضاكتور وزير الدعم , فياريت يا جماعة اللي فهم قصد الراجل الطيب دا يشاركني في بعث هذه البرقية , وييجي يشد مع التلغراف اصله تقيل أوي ومش راضي يتشد .

خير . . . خير . . . محدش عارف الخير فين .

نقل لكم الخبر و ما ورائه

فتوح أبو المفاتيح – عاضاً في رغيف عيش

هناك تعليقان (2):

  1. سمعت كلمه من الصحفي أحمد المسلماني بتاع برنامج الطبعه الأولي علي دريم قال فيها ايه قال لما الحكومه تلغي الدعم عن رغيف العيش وتلغي الدعم عن انابيب البوتجاز وتلغي الدعم عن البنزين وتلغي الدعم عن التعليم طيب يبقي لازمه الحكومه ايه.. كلمه في الجول ..هايبقي ايه لازمه الحكومه صح ..يلا سلامي وتحياتي لك

    ردحذف
  2. صح هو هيبقى ايه لازمة الحكومة لما تلغي الحاجت دي كلها ؟؟؟
    وزي ما انت قلت
    كلمة في الجون
    ونطلع نغني للحكومة
    يا حكومة مالكيش لازمة
    ونقل لحسني
    ياللي ملكش لازمة
    هوي هوي

    وتحيات اوي لكل موردي البلاط في عموم مصر المحروسة
    وأولهم حكومتنا الرشيدة (برضه زي معزة بكااار)

    ردحذف

وخلي بالك من كلامك
حبيبي النبي بيقول:
"إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها سخطه إلى يوم يلقاه".

إضغط على:
الاشتراك عن طريق البريد الإلكتروني
ليصلك بريد الكتروني عند قيام احد بالتعليق
وشكر

توضيح صغنووون خااالص


اقرأ و قول رأيك بحرية – عمري ما هزعل منك