الخميس، يوليو 23، 2009

فانلة سكاي



فيلم أجنبي – إنتاج 2001 – بطولة توم كروز وبنلوبي كروز (ملحوظة: اتصاحبوا و اتجوزوا بعد الفيلم) المهم . . .

قيل لي إن الفيلم تحفة , و إن الفيلم جامد و انه مستوحى من لوحة اسمها السماء بلون الفانيليا لمونيه.

قصة الفيلم ببساطة وبشكل سريع تفصيلي ممل.

واحد صايع . زير نساء (وهو بالطبع توم كروز) , قرب من الاربعينات ومازال كما هو , كل ليلة مع واحدة شكل , لحد ما وقعت في أرابيزه واحدة مجنونة , وبعد ما فضل معاها فترة صغيرة شاف واحدة تانية حلوة (من وجهة نظره) اللي هي بينولوبي كروز , وكانت صديقة صاحبه الانتيم , فبدأ يلف حواليها ويحاول يسحرها بإبتسامته الرائعة و قفاشته اللذيذة و سحره المغري و هلم جرا من أدوات إغرائه القوية (كما يفترض صناع الفيلم) وهي يا عيني المسكينة مش قادرة تقاوم و الحوار دا بدأ في نفس اللحظة اللي هو بدأ فيها الأخ كروز يطنش الأخت المجنونة.

الأخت المجنونة طبعا ولعت خالص و نار الغيرة قادت في قلبها و بدأت تمشي وراه , لحد ما قفشته تاني يوم نازل من بيت الأنسة الفاضلة بينولبي , قالت له تعالي نقضي وقت مع بعض , و لأن ديل الكلب عمره ما يتعدل راح معاها , وفي العربية اتخانقوا مع بعض , وقالت له إنها بتحبه فعشان كدا هي فكرت في إنهم يموتوا مع بعض فراحت ناطة من على كوبري بسرعة 160 كم/ساعة

الاخت المجنونة ماتت , والأخ كروز تشوه وجاله كساح في ايده اليمين , وبقا عامل زي المسخ , و فقد اسلوب و وسيلة حياته اللي بيعيش بيها و مش هيعرف يجيب بنات تاني , فيعمل ايه المسكين ؟ ؟ ؟

هنا بدأ يفرض نفسه على الآنسة بينلوبي اللي سارعت في رفضه , وبعد ما نام في الشارع ليلة قدام بيتها صعب عليها وقالت يا مسكين تعالى عيش معايا وعاشوا في تبات ونبات وراح للدطتور و ظبط ليه وشه , هو بقا بعد كدا اتجنن و جاله فصام في الشخصية , وبقا يشوفها في صورة الأخت المجنونة , فراح قتلها بوسيلة بشعة ,و دخل السجن , وقعد مع دكتور نفسي يفتكر اللي حصل.

في اخر الفيلم نكتشف انه كان بيحلم و إن الانسة بينولبي معبرتهوش اساسا بعد ما دلقته و إنه كان بيحلم بكل دا , وانه كان متجمد في تلاجة بقاله 150 سنة وكان بيحلم جواها بالحاجات اللي فاتت كلها والناس اللي كان يعرفها كلهم ماتوا.

وبح . . .

يعني أنا ضيعت ساعتين وربع 2.15 عشان فيلم قصته هايفة , بدون أي إضافة , لا تدفق أحداث , ولا أي حاجة , المعلومة اللي طلعت بيها من الفيلم على رأي واحد صاحبي اللي شافه معايا : دا توم كروز طلع بيعرف يبوس زي ما بيعرف يضرب.

لا أكثر ولا أقل . . .

أهلا بيكم وسهلا مع ابتسامة كروز الساحرة من الأذن للأذن لمدة ساعتين و ربع , وكام حركة إغراء منه للبنات المساكين.

أنا ضيعت ساعتين و ربع وانتم ضيعتم 10 دقايق تقروا المقالة الهايفة.

لا أنا استفدت حاجة سوى إني تأخرت عشان أروح البيت , ولا أنتم استفدتم حاجة سوى إن كوباية الشاي أو النسكافيه بردت


ودمتم سالمين

خير خير خير

محدش عارف الخير فين

كان معكم نادما على إضاعة وقته

فتوح أبو المفاتيح – ميكروباص طنطا – بجوار مصنع توشيبا العربي

السبت، يوليو 11، 2009

حدث ولا حرج . . . نحن همج متوحشون


الشيشان . . . فلسطين . . . البوسنة . . . كشمير . . . افغانستان . . . كوسوفا . . . تركستان . . . العراق . . . سربرينــيـــتــيشا (مذبحة جماعية ل 8000 مسلم) . . . المسلمون إرهابيون همج لذا يتم ذبحهم . . . قوم هدامون للحضارة لا يفقهون شيئا في هذه الدنيا و من مصلحة العالم القضاء عليهم , ومن أجل هذا تتضافر الجهود لإبادتهم . . . أمام كل هذا تتضائل تفاهتنا . . . هل لدينا عقل , أم ضاق هذا العقل فقط ليحوي مشاكلنا اليومية التافهة و نضع نصب أعيننا فقط صراعتنا التافهة و أفكارنا الغبية عمن حولنا . . . ونقضي أيامنا وليالينا نفكر فيها . . . ونعمل ونتعب من أجل متع ذاتية دنيوية زائلة . . . ليس لشئ سوى . . . أنا عاوز كدا .
ربما نتلقى النصيحة بشكل سئ , ولكن هذا لا يمنعنا من أن نعمل العقل بدلا من انعدام العقل.


خير خير خير خير
أنا و انت و نحن كمسلمون حملنا الأمانة منذ أن رضينا بأن نكون مسلمين , قبلنا على أنفسنا هذه الديانة بكل تبعاتها و بكل مهماتها, ولتعلم أن الله يحاسبنا على اعمالنا و تصرفاتنا و ليس على ظروفنا الصعبة المسكينة المؤلمة , التبعات و الهموم منها أن تحمل هم اختك و اخوك المسلم , بأن تحمل هم من هو ليس بمسلم , لأنك بصورة أو بأخرى ستتحمل جزء من ذنبه لأنك لم تعرفه ما هو الإسلام الرائع المذهل , لأنك لم تحاول أن تحسن صورة الإسلام المشوه في بصره , لأنك لم تفكر للحظة واحدة بأن تستغل قدراتك المدهشة الرائعة التي لم تتكرر سوى لك , التي لم يمنحها الله سوى لك , وفضلت بأن تستغلها في التفاهات و الصغائر من حب و كره و توهان و حيرة , في طرقات ضائعة ليس لسوى المتعة وفقط.
أنت تحمل أمانة ما وهبك الله , لأنه ما وهبك إياها سوى لكي تكون خادما للإسلام , مساهما في رفعته وعزته و أمله, ناشرا لدين الله.
بسكوتك وصمتك أنت أناني.
بجلوسك مكانك دون حراك أنت أناني.

برفضك نصح و هداية غيرك وتغييره , تحت عذر بأنها ظروفه , ومن حقة ارتكاب الخطأ مع معرفته بالخطأ , أنت أناني.
برفضك استخدام ما وهبك الله لدين الله أنت أناني.
بتعاليك و انخراطك في توافه امورك أنت أناني.
بإنشغالك بحربك المذهلة (لك وحدك) التافهة مع من حولك أنت أناني.

لأن الله سبحانه وتعالى أنعم عليك بالاسلام , و إن يكون مصيرك بإذن الله الجنة.
و أنت ترفض و بشدة أن تمتد هذه النعمة إلى غيرك , أن تدافع عن أخاك الذي يحاول إيصاله لغيره.
أرجوك . . .
لا تكن أنانيا.
لا تعش لنفسك.
اخرج من جحرك.
اكسر خوفك.
اكسر دائرة الأمان المزيفة التي وضعت نفسك فيها.
كن شجاعا أمام المخاوف و الأوهام الكاذبة التي وضعتها أمامك.
أنت أكبر و اعظم و أكثر قدرة مما تعتقد , أنت صنيعة الله .
لا إله إلا الله , محمد رسول الله
لإن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
هدانا و هداكم الله
فتوح أبو المفاتيح

توضيح صغنووون خااالص


اقرأ و قول رأيك بحرية – عمري ما هزعل منك