الخميس، ديسمبر 20، 2007

عيد أضحى سعيييد




تصميم صغنون هدية بمناسبة العيد
للتحميل اضغط هنا
على فكرة دي مش مقالة , دا تقرير حالة و تهنئة بالعيد فقط برده

الله اكبر الله أكبر
لا إله إلا الله
الله الله الله اكبر ولله الحمد
الله أكبر كبيرا
والحمد لله كثيرا
وسبحان الله وبحمده بكرة واصيلا
دي كانت تكبيرة العيد اللي بديت بيها اليوم النهاردة
النهادرة يوم عيد رائع بشدة وبشكل رائع
النهاردة روحت بدري للصلاة بعد صلاة الفجر مباشرة
صليت في النادي (خلا على رأي الأخوان)
وقعدت اكبر , وبعزم ما فيا بكبر , أصلي بستنى العيد ييجي عشان أكبر , دا انا حتى سعات لما ببقى قاعد لوحدي في البيت بقعد أكبر , بحب التكبير جدا , بحس إني رايح أجاهد , داخل على العدو وبرعبه بالتكبير و التهليل بتاعي , وحش داخل عليهم , ديناصور مفترس , عاااااااااااااو .
المهم , النهاردة و لأول مرة في حياتي صليت صف تاني في صلاة العيد ورا الإمام , وأنا سعيد ومبسوط عشان كده .
طلعت من الجامع لفيت في النادي شوية أسلم على الأصدقاء والأصحاب , وقد كان و بسبب روعة اليوم قابلت 3
من أطفال الرائعين , من أحب الأطفال ليا , هما كمان عندهم مستر سيجا دا حاجة جامدة جدا .
عندكم مثلا نسمة ,اسم على مسمى , بتعشق مستر سيجا (وهو كامن برضه) , تجيب اسكوتر جديد تيجي تفرجه لمستر سيجا وتخليه يلعب بيه , واحدة صاحبتها جاية جديد تيجي تفرجها المستر بتاعها وتقولها بكل فخر "مستر سيجا" وشوية حاجات كتير قوي كده ودي صورتها .



عندكم نورهان , نورهان دي عشرة عمر , درستلها 3 سنوات ورا بعض , تلفونات ورنات , مستر سيجا دا مثلها الأعلى , أول ما توصل تروح تيجي تقف جنب مستر سيجا (دا لو لمحها و هي داخلة) , أما لو مشفهاش تيجي من ورا ضهره وتغمي عنيه وتقوله "أنا مين" , وتقعد تفعص في عنيه لحد ما يعترف انه مش عارفها مع انها عارفة انه عارفها , نورهان مؤلفة قصص درجة أولى , ولما تيجي مروحة تيجي تسأل مستر سيجا "أنت مروح؟" يقولها لأ كمان شوية فتقول "طب انا مستنياك نروح مع بعض" وتفضل قاعدة مستنياه , كفاية تفاصيل عليكوا دي صورتها .



آخر واحدة وأجن واحدة شيرين , أو شيري كما اخترعت لها اسماً , شعنونة مجنونة , عندها برضه داء تفعيص عنين مستر سيجا , وضربه , وخصوصا مستر سيجا مش بيعتقها , عندها ضفيرة طويلة كل ما تيجي يروح شاددها منها , تقعد تتنطط ومش تهدى غير لما تشد شعره , رسامة بريمو من الطراز الأول , وبتلعب نط الحبل ويا مستر سيجا , واجري وانا اجري , وشوية حاجات تانية كتيير , هذه هي صورتها .



روحت بعد كدا من النادي وانا مزداد سعادة , وقلت آخدها مشي لحد البيت , اصلي كنت عاوز أجرب حاجة خدناها في الفقه زماااان , وانا في ابتدائي , بيقولولك روح من سكة وروح من سكة تانية عشان تسلم على الناس الماشية وتقابل ناس أكتر , فأنا اتخذت قرار إني أروح من سكة تانية واسلم و اعيد على كل واحد اقابله في الشارع , ولقد كانت تجربة جاااااااامدة جدا , دا كان فيه ناس ماشية كتئبة ولقيتها انبسطت لما سلمت عليها , وفيه ناس مردتش عليا , ناس يدوبك حركوا بقهم بكلام غير مفهوم (شكلهم كانوا بيشتموني) .
وانا ماشي قلت فيه حاجة معملتهاش , فيه حاجة معملتهاش , افتكرت , عزمت نفسي على واحد فيروز أناناس وصلحه , أخذت الزجاجة وفتحتها ورميت الغطا في الشارع , ساعها افتكرت انه غلط رمي الزبالة , روحت موطي وجايب الغطا و حطيته في جيبي لحد ما اقابل سلة زبالة (وما أقلهم أو انعدامهم) , شربت الفيروز تاتا . . . تاتا وأنا شديد الانشكاح , وبعد كده روحت على البيت .



المفروض النهاردة هنروح نذبح الديناصور اللي احنا جايبنه عشان العيد (جاموسة) ويا ولاد أعمامي , روحنا وصلنا البد , خدنا فيها لفة , وسلمنا على كل أو لنقل معظم قرايبنا , وأكلت فول سوداني وحلبة نابتة و تمر و شوكلاتة وشربت شاي وحلبة لحد ما شارفت على الانفجار , بدأنا عملية الدبح الساعة اتنين ظهرا .



وصف عملية الذبح (الفافي يمتنعون) :
إحنا عندنا في العيلة مش بنجيب حد يدبحلنا , إحنا اللي بنخلص , كان قائد عملية اليوم هو ابن عمي "عبدو" , كنا متواجدين في المكان تبع عمي السعودي بنسموه الجرن , قمنا على الجاموسة عشان نربطها , فارحت جريت وقعدت تلف وتجري جوا الجرن واحنا نجري وراها لحد ما عبدو مسكها .
(على فكرة أنا شاركت في عملية الذبح)
ايه بقا اللي هيحصل , في الأول بنربط رجول الجاموسة بحبل ونشده عشان نعرف نكعبلها ونيمها على جنبها ,انا كنت ماسك ويا ابن عمي رضا كتفها الأمامي وجوز عمتي كان ماسك راسها .
المهم , قام عبدو بدوره وطرطش الدم على هدومي ووشي أنا ورضا , كان منظرنا خراااافي , كأننا مصاصين دماء أو طالعين من مذبحة في العراق .
في مرحلة في النص بلاش احكيها عشان دي متعبة نفسيا .
بعد كده بنمسك البقرة من رجولها الاربعة ونوقفها على ضهرها (انا كنت ماسك رجل لوحدي) , بدء عبدو ويا اخيه محمد في سلخ الجاموس , وفي الآخر سلختلي حتة أنا كمان .
بعد كده بتتوالي المراحل لحد ما وصلنا وأنا و خالد ابن عمتي ماسكين قطع الحمة وبنقطها حتت صغيرة عشان تتوزع اكياس , خلصت العملية دي الساعة 8 ليلا , ونورنا الكشافات عشان نعرف نشتغل وكانت هيييصة .
بس بجد كان يوم رائع , خرافي رهيب , بجد بجد يوم الدبح ده بيبقى حاجة حلوة خالص (إن شاء الله السنة الجاية يكون ليا اضحيتي لوحدي) , اشمعنا اعمامي , السنة الجاية اشتغل و اضحي .
روحت البيت آخر اليوم وانا مرهق تماماً , دور البرد اللي انا خدته في (يوم مسحت السُلَمَ) زاد عليا قوي , وبقت حالتي صعبة وصوتي مش طالع ودماغي بتلق وعمال أكح وبلغم وهييييصة , ربنا يستر .
خييير أوي .
على هذا انتهى أول ايام العيد بعشوة حلوة في البيت عندنا وكان خطيب اختى موجود هو كمان , و افترسنا وليمة من الكبدة والفشة والقلب و الحاجات دي محمرة بس خرافية . . . اتفضلوا (عزومة مراكبية محدش ييجي) .
سلااااام وكل سنة وانتم طيبين


كان معكم جزاراً
فتوح أبو المفاتيح - ملطخا بالدمااااء

هناك تعليقان (2):

  1. كل سنة وانته يطب يا عم البوتشر
    بوتشر يعنى جزار بالخوجاتى
    وان شاء الله السنة الجاية اللى عملته فى الجاموسه الغلبانة يتردلك ):)
    روح يا شيح وتعالى بسرعه
    احنا كنا عندنا خروف زوووغير بس ما قدرتش أفتح عينى فى اللحظة المرعبة دى دا انته طلعت دراكولا من تحت تبن
    سيبت ايه للأمريكان
    ياله كل سنه وانت طيب كمان مره
    صوره الجاموسة اللى انته حاططتها دى جامده اوى (جاموسه زى القمر)
    نفسى أعرف بتجيب الصور دى منين !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

    ردحذف
  2. كده يا مؤمن
    عاوزني ادبح
    ما هو ممكن
    بس فرحا بإذن الله
    اديني غمزة من عينك كده
    ايون
    شاطر
    ما هو انا كمان بحاول ادرب نفسي على الحاجات دي عشان لما احارب الامريكان اعمل فيهم كدا برضه

    وألف شكر على صورة الجاموسة
    بس هي دي بس اللي عجبتك

    ما هو اكيد عشان ذوقك الراقي (بطلعلك لساني)

    وكمان انا قلتلك قبل كدا انا بجيب الصور دي من النت

    ردحذف

وخلي بالك من كلامك
حبيبي النبي بيقول:
"إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها سخطه إلى يوم يلقاه".

إضغط على:
الاشتراك عن طريق البريد الإلكتروني
ليصلك بريد الكتروني عند قيام احد بالتعليق
وشكر

توضيح صغنووون خااالص


اقرأ و قول رأيك بحرية – عمري ما هزعل منك