الجمعة، أكتوبر 19، 2007

هو صحيح الحب أعمى ؟؟؟



هو صحيح الحب أعمى ؟؟؟

انا من رأيي لأ

هو مش أعمى

هو عبيط وبريالة كمان
وبيتضحك عليه وبياخد على قفاه

الله أعلم مش عارف
بس دا رأي العبد لله

يعني عندكم مثلا سين اعرفه


وقع في الفخ دا قبل كدا
المهم إن الموضوع جه كده

مسار الموضوع حتى انتهائه يدل على إن الحب عبيط
وليس اعمى

العبط بيجي إن الواحد بيكون حاطط شوية اعتبارات في يافوخه كتييييييير
يجي بقه سي حب يخلي الواحد بريالة و بيجري وراه

المهم إن الموضوع خلص وربنا نجاه منه
الله أعلم
يمكن فيه حكمة من وراه

بس اللي بيحصل دلوقت

إن سي سين دا لم يعتبر من هذه المرة وبدأ من جديد بيفكر
الحمد لله
سين
لسه في أول مراحل الريالة
مش عارف
بيكلم نفسه وبيقول اعقل ياواد يا سين
و فتوح يقوله اعقل يا واد يا سين
لسه بدري ياواد يا سين
انت وراك خطط ومشاريع لخمس سنين قدام يا سين
انت مش بتاع الكلام ده يا سين
يقوم سين يسمع الكام و يقول حاضر

خمس دقائق بالضبط وتلاقيه ريل من تاني
وفاتح بقه
مش قلتلكم إن الحب عبيط وبريالة
خير خير
محدش عارف الخير فين
يمكن سين عنده حق
ويمكن لأ
الله أعلم
بس كله خييييييييير
و أؤكد و أعيدها مرة ثانية
محدش عارف الخير فين
صح ولا ايه



قريت حدوتة صغيرة عن عمنا الحب و انه بقا اعمى إزاي
بس بأكرر انه عبيط وبريالة مش أعمى
المهم خير
ها هي الحدوتة


في قديـــم الزمان

حيث لم يكن على الأرض بشر بعد كانت الفضائل والرذائل.. تطوف العالم معا
وتشعر بالملل الشديد

ذات يوم... وكحل لمشكلة الملل المستعصية

اقترح الابداع لعبة.. وأسماها الأستغماية.. أو الغميمة

أحب الجميع الفكرة
وصرخ الجنون: أريد أن أبدأ.. أريد أن أبدأ
أنا من سيغمض عينيه

...
ويبدأ العدّ

وأنتم عليكم مباشرة الأختفاء

ثم أنه اتكأ بمرفقيه..على شجرة

وبدأ... واحد... اثنين.... ثلاثة
وبدأت الفضائل والرذائل بالأختباء
وجدت الرقة مكانا لنفسها فوق القمر

وأخفت الخيانة نفسها في كومة زبالة

وذهب الولع واختبأ... بين الغيوم

ومضى الشوق الى باطن الأرض

الكذب قال بصوت عال: سأخفي نفسي تحت الحجارة.. ثم توجه لقعر البحيرة

واستمر الجنون: تسعة وسبعون... ثمانون.... واحد وثمانون
خلال ذلك أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها
,,,,*
ماعدا الحب
,,,,*
كعادته.. لم يكن صاحب قرار
وبالتالي لم يقرر أين يختفي

وهذا غير مفاجيء لأحد... فنحن نعلم كم هو صعب اخفاء الحب
تابع الجنون: خمسة وتسعون....... سبعة وتسعون
وعندما وصل الجنون في تعداده الى: مائة
قفز الحب وسط أجمة من الورد.. واختفى بداخلها

فتح الجنون عينيه.. وبدأ البحث صائحا": أنا آت اليكم.... أنا آت اليكم

كان الكسل أول من أنكشف...لأنه لم يبذل أي جهد في إخفاء نفسه

ثم ظهرت الرقّة المختفية في القمر

وبعدها.. خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس

واشار على الشوق ان يرجع من باطن الأرض
وجدهم الجنون جميعا
واحدا بعد الآخر
ماعدا الحب
كاد يصاب بالأحباط والبأس.. في بحثه عن الحب

الى ان اقترب منه الحسد

وهمس في أذنه: الحب مختف في شجيرة الورد

التقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح.. وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش

ليخرج منها الحب .ولم يتوقف الا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب

ظهر الحب
وهو يحجب عينيه بيديه
والدم يقطر من بين أصابعه

صاح الجنون نادما": يا الهي ماذا فعلت؟
ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟

أجابه الحب: لن تستطيع إعادة النظر لي
لكن لازال هناك ماتستطيع فعله لأجلي

كن دليلي
وهذا ماحصل من يومها

يمضي الحب الأعمى
يقوده الجنون
اعتقد إنها حدوتة حلوة خالص
المهم

هسيب معاكم سؤال حلو و ظريف ؟

هو الحب أعمى
ولا أهبل وعبيط وبريالة ؟
كان معكم - ماسكاً العصاية
فتوح أبو المفاتيح - ناوي يضرب سين

هناك 9 تعليقات:

  1. طبعا هو أعمى ... لكن مش بريالة لدرجة دي
    بس الطبيعي بيقول إن الواحد لما بيحب بجد مش بيركز في مساؤي من يحبه .. حتى لو منها كثير
    بيبقى خلاص فقد بصره .. مش قادر يشوف
    أو بالأحرى مش عاوز يشوف
    وبكدة حتى لو بالليزر لتصحيح نظره ... مش هبوافق لأنه سعيد بكدة
    وقمة حالات سروره إنه بالهبل دا والعجز دا
    لكن ماننساش جانب تاني
    أحياننا الحب بيعمل معجزات .... أنا بحب فلان يبقى هموت علشان أبقى أفضل وأستحق حبه

    يللا خير خير
    كلنا هنوصل لمرحلة مش هنشوف فيها قطعا

    A - EL

    ردحذف
  2. أعقل يا ابو المفاتيح وخليك فى شغلك

    ردحذف
  3. بصراحه انا محتار ومش عارف اجاوب سؤالك
    سيبلى فرصه اشاور نفسى واقلب الموضوع فى دمغاتى وبعدين اجاوبك

    بس انا رديت بس عشان اقولك ان القصة دى روووووووووووووعة

    ردحذف
  4. فى الحقيقه أنا رأيى ان الحب ليس أعمى ولا عبيط وبرياله,اسألونى ليه؟ هنعتبر انكم سألتونى لان فى الحاله الى اطلقتوه عليه ان الحب اعمى أوكما اطلق الناس هو ان يرى المحبوب حبيبه هو اجمل محبوب فى الوجود وفى منطقنا نحن العقلاء الجمال جمال الروح يبقى فى هذة الحاله هو يرى ولكن يرى ما لايراه الناس بأعينهم بل هو له نظرة ثاقبه تدخل فى اعماق محبوبه وتعلم ميزاته من عيوبه,أما فكرة عبيط وبرياله فبتهيقلى جامده شويه هو مش علشان فى ناس بتجرى وراء الحب بهبل وبدون تفكير يبقى كل الحبيبه برياله بل العكس كل من وجد الحب الحقيقى فى حياته فهو إنسان حياته سويه وهذا الحب يعينه على التغلب على المصاعب والأزمات فعند ما سئل الرسول من أحب الناس إليك قال وبكل فخر عائشه ,اتمنى ان تقبلوا راى بنفس رضيه واختلاف الرأى لايفسد فى الود قضيه.

    ردحذف
  5. بص يافتوح اولا انت لازم تتاكد انه فعلا حب يعنى مش مجرد انك اتشديت لحد او اعجبت بيه لاى سبب انك مثلا لقيت فيه حاجات كتير شبهك
    ثانيا بصرف النظر عن انه اهبل ولا اعمى ولا عبيط ولا حتى برياله فهوه اجمل احساس فى الكون ممن يخليك تعمل حاجات كتير قوى حلوة بس المهم انك توجهه صح باكد وجهه صح

    ردحذف
  6. ياللي ظلمتو الحب وقلتوا عليه قلته عليه مش عارف ايه؟!
    انا رايي ان الحب مش أعمى ولا برياله
    اللي بيحب او اللي عايز يعيش الحب هو اللي بيختار يكون اعمى وعبيط وبرياله كماااان
    يعني انا رايي ان الحب ف الاول والاخر اختيار
    واحنا اللي بنبقى عايزين نبقى عبط لانه العبط مهما حصل بيبقى لذيذ !

    ردحذف
  7. غير معرف 1

    النقطة دي اللي بتتكلم عليها ممكنة
    بس فيه حالات بتحصل بترجع للحب نظره و بيجري بسرعة جدا
    بيهرب
    أما عن نقطة المعجزات
    فدي عندك حق فيها
    مش بيعمل المعجزات بس
    دا بيعمل المستحيل
    خير خير
    عقبال ما نوصل لمرحلة العمى دي

    ردحذف
  8. مش فاهم قصدك يا فتوح يعنى انت عايز تقول ان الحب فى حالتك دى راح بسرعه وهرب ولا ايه ولو كده يبقى زى ما قال مستر لف كان مجرد اعجاب او انك اتشديت لحد
    ولا انت عايز تقول انك وصلت على اولى مراحل العمى
    ياريت توضحلنا

    ردحذف

وخلي بالك من كلامك
حبيبي النبي بيقول:
"إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله كان يظن أن تبلغ ما بلغت ؛ يكتب الله له بها سخطه إلى يوم يلقاه".

إضغط على:
الاشتراك عن طريق البريد الإلكتروني
ليصلك بريد الكتروني عند قيام احد بالتعليق
وشكر

توضيح صغنووون خااالص


اقرأ و قول رأيك بحرية – عمري ما هزعل منك